söndag 24 augusti 2014

De Odödligas Regler


Titel: De Odödligas Regler
Serie: Edens Blod #1
Författare: Julie Kagawa
Sidantal: 459
------------------------------
Handling: Allison Sekemoto lever i en framtida värld där vampyrerna styr samhället och där människorna är föda. Allison lever utanför innerstaden, där de som vägrar bli föda bor. Varje dag är en kamp för henne och hennes lilla gäng. De håller samman och försöker hitta mat för att överleva. Om det är någonting Allison hatar är det de förskräckliga vampyrerna. En natt blir hon attackerad, och måste då välja mellan att dö eller bli odödlig.

Omdöme: Ska jag vara ärlig så hade jag en rätt negativ uppfattning av boken innan jag läste den. Trodde den skulle vara precis som alla andra vampyrböcker. Men oj så fel jag hade! Jag blev positivt överraskad av alla karaktärer, de hade sina egna personligheter och man fick reda på riktigt mycket om dem vilket ledde till en djupare förståelse för dem och deras handlingar.

Boken var riktigt svår att lägga ifrån sig, man flög nästan igenom den. Storyn flöt på bra och det var aldrig någon "svacka" som det kan bli i böcker av denna genre. Alltså att det praktiskt taget står stilla i en del av boken. Men det gjorde det som sagt inte, vilket jag är riktigt glad över!

Författaren skrev på ett sådant lättsamt sätt som samtidigt var väldigt givande. Hon lyckades verkligen med språket, det var bra beskrivningar som gjorde det lättare för en att måla upp Allisons värld. 

Mest intressanta karaktär: Kanin! Blev lite ställd i början när hans namn dök upp, för tänkte automatiskt på gnagaren. Kunde inte släppa det. Men oj vad hans karaktär gjorde mig nyfiken! Vill jättegärna läsa mer om honom. ag ser riktigt fram emot uppföljaren, förhoppningsvis är den minst lika bra som De Odödligas Regler.

Rekommenderas för: Boken rekommenderas för alla som tycker om YA-böcker och gillar att läsa om dystopiska världar. Eller, den rekommenderas helt enkelt för alla! Det är en bok som till och med min hamster skulle tycka om.

Första meningen: De hängde de Oregistrerade i det gamla packhusområdet; det var en offentlig avrättning, så alla kom för att se på.
// L 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar