måndag 22 september 2014

En fransk curry - 100 steg från Bombay till Paris


Titel: En Fransk Curry - 100 steg från Bombay till Paris
Serie: -
Författare: Richard C. Morais
Sidantal: 342
Förlag: Bookmark Förlag  - Tack för boken!
Format: Inbunden
Publikationsår: 2014

Handling: "Kärleken till god mat får den stora familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte välvilligt på deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet.

När de senare, i en fransk alpby, öppnar sin enkla indiska servering mittemot en prisad lyxrestaurang står katastrofen åter för dörren. Den unge Hassan Haji är en virtous i köket, men stjärnkocken Madame Mallory skyr inga medel för att driva bort familjen – något som dock visar sig blHassans biljett till Paris och hans chans att öppna en egen gourmetrestaurang."
Handlingen är från förlagets hemsida

Åsikter:
Jag hade inga större förväntningar på boken. Visste att den var kritikerhyllad och nästintill alla älskade denna bok. Nu förstår jag varför den är så omtyckt!

Sättet boken är skriven på är så tilltalande.  Man glömmer bort att det inte är författarens liv som skildras på sidorna, utan Jaget i boken är så bra skrivet och målande så vid ett tillfälle trodde jag genuint att författaren var Hassan Haji.

Hela boken skildrar hur man som främmande försöker bosätta sig och leva i ett nytt land. Hur omvärlden reagerar och hur kampen för acceptans övervinner allt. Hur familjen försöker ta sig igenom kulturbarriärer och fientliga grannar. Men allra främst handlar den om kulturer. Alla möjliga sorters nyanser till den europeiska och indiska kulturen uppvisas i boken.

Man fick följa med Hassan genom hela hans liv. Hans kärlek till mat och hur han utvecklades som kock. Det var en riktigt fin berättelse. Dock var det smågrejer här och var som inte gick hem för mig. Då syftar jag på sättet hur några händelser löstes.

Det var lätt att ta till sig allt. Beskrivningarna var bra och tydliga, de var så målande att jag nästan kände mig som en del av världen i boken.

Sättet all mat blev beskrivet på... Det bara vattnas i munnen när jag tänker på det!

En väldigt bra bok om man vill ha en mjukare läsning, utan en massa action.

Plus: De icke-stereotypiska framställningen av en indisk familj. Det var uppfriskande att se hur familjen fick ett helt nytt djup, som sällan representeras i media.

Minus: Tidshoppen. Det blev lite svårt att hålla reda på hur lång tid det gått efter vad. Även om det stod i boken att det gått T.ex. tre år så var man ändå förvirrad. Sen så var det lite krångligt att hålla reda på alla karaktärer.

Mest intressanta karaktär: Madame Mallory! Hon fick en bra story som jag gärna ville läsa mer om.

Första meningen: Jag, Hassan Haji, föddes som det andra av sex barn ovanpå min farfarsrestaurang på Napean Sea Road i vad som då kallades för West Bombay, två decennier innan denna storstad döptes om till Mumbai.

Betyg: 

Författaren: Richard C. Morais är en amerikansk författare med portugisiskt påbrå. Denna bok är hans debutroman! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar