fredag 19 september 2014

Jag, En


Titel: Jag, En (org. Every Day)
Serie: -
Författare: David Levithan
Sidantal: 336
Förlag: Gilla Böcker - Tack för boken!
Format: Pocket
Publikationsår: 2014  (org. 2012)

Handling: En vaknar i en ny kropp varje dag. Det finns inga gränser vem En kan vakna upp i; man, kvinna, mörkhyad, ljushyad, ingenting spelar någon roll. Den enda begränsningen är att hen inte kan vakna upp i samma kropp två gånger. 

Eftersom En vaknar i en ny kropp varje dag så sätts hen i nya sammanhang hela tiden. Den finns ingenting kontant i Ens liv, allting byts ut. Men sen så inträffar det omöjliga, En finner kärleken i en värld där hen inte kan lära känna någon ordentligt.

Rhiannon, flickvännen till Justin som En vaknar upp i en dag är personen En känner kärlek till. Men hur ska de kunna bilda en relation när En aldrig är densamma? Och hur ska det gå om En aldrig ser de hen "bott i" igen?

Åsikter: Boken är skriven ur ett helt nytt perspektiv. En individ som man egentligen knappt kan identifiera sig med då den byts ut hela tiden. I denna bok så är kroppen individen, så när En hamnar i en ung flickas kropp där flickan är deprimerad så blir En också det. Men ändå så fastnar man för En, för hur kan man inte? Det är en person som föddes in i en galen värld. Även om En var föränderlig så kändes det ändå som man följde samma person genom hela boken.


På ett sätt så öppnade den även ens sinnen. Boken visar att allting är inte som man tror, i alla fall inte när det gäller människor. Det finns mer till oss än endast ytan, och boken skildrade det väldigt bra.

Det var dock någonting med denna bok som inte fungerade för mig. Jag vet inte riktigt vad, men jag tror det kan ha med det faktum att allting byggdes på väldigt sakta på ett sätt, sen så avslutades det lite helt plötsligt. Sen så kan det vara jag som är lite knasig, men det var något litet som inte fungerade för mig personligen.

Plus: Mångfalden!!! Älskade hur alla människor, av alla olika "typer" var representerade, och framför allt accepterade. Det är inte alltid man ser bra skildringar av T.ex. Queer eller rasfierade, men denna bok hade allt. Gillade verkligen det.

Minus: Det jag ogillade mest var Ens kärlek till Rhiannon. Den var inte dålig, inte alls. Men tycker inte om det faktum att det var en "insta-love". Föredrar om det byggs upp över tid. Men med tanke på Ens omständigheter så förstår jag nog ändå.

Mest intressanta karaktär: Rhiannon! Hur hon betedde sig kring En när hen var en tjej jämfört med kille och sånt. Det var väldigt intressant.

Första meningen: Jag vaknar.

Betyg: 
                                               


Författaren: David Levithan är en amerikansk författare som har skrivit många ungdomsböcker.  Han har blivit hyllad för sina norm-brytande böcker.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar