måndag 8 september 2014

The Serpent's Shadow

Denna recension kan innehålla spoliers från tidigare delar!

-------
Titel: The Serpent's Shadow         
Serie: The Kane Chronicles #3
Författare: Rick Riordan
Sidantal: 406
Förlag: Disney Hyperion
Publikationsår: 2013 (org. 2012)

Handling: De unga magikerna Carter och Sadie Kane visste att de skulle ha en viktig roll i att återställa ordningen i världen när de bestämde sog för att gå gudarnas väg. Det de inte visste var hur kaotisk världen skulle komma att bli. Apophis, Kaos, är lös och är nära på att förstöra världen, jordens magiker är splittrade och de egyptiska gudarna håller på att försvinna. Hur ska några tonåringar kunna stoppa Apophis och rädda världen?

Omdöme: Nu är det så att jag kan vara svagt partisk till Rick Riordans fördel, eftersom jag älskar alla andra av hans verk och karaktärer så mycket. Men jag tyckte verkligen att denna bok levde upp till hans standard! De två tidigare böckerna var också väldigt bra, men tror faktiskt jag tycker om denna mer. 

Det fanns så många oväntade element genom hela boken. Alla karaktärer utvecklades enormt och man fick se så många olika sidor till dem. Jag älskade Carter och Sadies relation, den var konstant på något sätt genom alla böcker, men ändå var den helt annorlunda från dem första boken. Enkelt sagt så gillade jag hur alla grundläggande element fanns kvar i The Staff of Serapis samtidigt som en massa nytt fördes in.  

Det var ett fartfyllt tempo genom hela boken, samtidigt som Sadie och Carter tampas med det vardagliga livet. Eller så vardagligt som det kan bli när världen håller på att gå under och praktiskt taget varenda levande varelse vill förinta dem. 

Språket är lätt att förstå då dem är riktad till barn i tioårsåldern. Så om man har lite svårt med engelska, men ändå vill börja läsa lite mer engelsk litteratur kan jag rekommendera alla verk som Rick Riordan har skrivit. 

Plus: Humorn!! Det fanns väldigt många ögonblick då jag satt och fnissade för mig själv, eller skrattade rätt ut. Riordans verk har den effekten. Karaktärerna är så underbart sarkastiska och häver ur sig komiska tankar och kommentarer mitt under det seriösa. 

Kan vi bara prata om de klockrena titlarna alla kapitel har? Precis som i de förra böckerna är de så himla roliga. 

Minus: Det var lite, lite förutsägbart vad som skulle hända med några av karaktärerna. Men jag tror nästan att det var avsiktligt så att man skulle de det som en naturlig utveckling. 

Mest intressanta karaktär: Anubis tror jag att jag väljer! Har alltid älskar honom, tyckte så mycket om honom i de andra två böckerna. I denna bok var han ren och skär perfektion.

Första meningen: Sadie Kane here.

Betyg: 


Författaren: Rick Riordan är författare till The Kane Chronicles, men även till Heroes of Olympus och Percy Jackson and the Olympians. Den senare serien har fått två filmatiseringar. Han verk som är riktade till yngre är fyllda av mytologi. I nuläget har han planer på att skriva böcker som har med nordisk mytologi att göra!

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar