torsdag 25 september 2014

Tips: Dystopi

Tänkte göra en kategori där jag samlar alla boktips. För att kunna ha en så måste jag såklart tipsa lite böcker! Så denna gång ska vi prata om Dystopier, böcker som utspelar sig i en framtida värld.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Shatter Me - Tahereh Mafi 
Alla böcker i denna serie har jag skrivit minirecensioner på, som ni kan komma till om ni klickar här. Shatter Me handlar då om sjuttonåriga Juliette som har en dödlig beröring, vilket den kontrollerande regimen som tagit över den förtvinande världen vill utnyttja till deras fördel.

Denna bok är helt otrolig! Författaren skriver på ett sådant tilltalande och Starkt sätt. Man sugs verkligen in i boken på en gång. Visst hade boken några brister, men jag tycker att berättelsen var så stark och bra gjord, så rekommenderar den för alla!


Divergent - Veronica Roth
Den omtalade boken som även filmatiserats. Boken handlar om ett framtida Chicago, där alla invånare i staden blir indelade i factions. Man för följa Beatrice Prior på hennes resa och mot de konflikter som hotar hela samhället.

Jag älskar dessa böcker. Det gör jag verkligen. Man bokstavligt flyger igenom böckerna! Jag läste nyligen om alla tre böcker, så funderar på att göra minirecensioner av dem. Älskar dem lika mycket som jag gjorde första gången. Denna bok kan alla läsa! Rekommenderas starkt.




De Odödligas Regler - Julie Kagawa
Denna bok har jag gjort en mer omfattande recension på här. Boken handlar om en framtida värld där vampyrer har tagit över samhället. Allie hatar dessa varelser, men en natt måste hon göra ett tufft beslut, att dö eller bli odödlig. Hennes resa och mål är det man får följa i denna bok.

Boken förvånade mig. Hade en rätt dålig attityd innan jag läste den, eftersom de flesta vampyrböcker är så cliché. Men denna bok var inte alls så! Den är extremt välskriven och karaktärerna är lätta att förstå. Läs den!


City of Bones - Cassandra Clare
City of Bones är första boken i Mortal Instruments-serien. En del vill inte klassa denna bok som en dystopi, men jag tycker vi gör det denna gång.
Boken handlar då om Clary Fray som får reda på att hon är ättling till en linje av Skuggjägare. Skuggjägare är halvänglar som bekämpar demoner. Clary måste gå med dessa Skuggjägare, och det är den resan man följer.

Den var lite svår att komma in i, men när man väl gjorde det så var den helt otrolig. Den var riktigt bra gjord och jag gillar verkligen den genomtänkta världen. Om man inte har något emot att läsa lite tjockare böcker är denna perfekt!


// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar