måndag 13 oktober 2014

Beautiful Creatures - Mörka Drömmar, Livsfarlig Kärlek

Bild från förlagets hemsida
Titel: Beautiful Creatures - Mörka Drömmar, Livsfarlig Kärlek (org. Beautiful Creatures)
Serie: Beautiful Creatures #1
Författare: Kami Garcia och Margaret Stohl
Sidantal: 528
Förlag: Bokförlaget Semic - Tack för boken! Fick den som recensionsexemplar.
Format: E-bok
Publikationsår: 2012 (org. 2009)
Språk: Svenska
----------
Handling: "En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna."
Handling från förlagets hemsida

Åsikter: Jag gick in med rätt höga förväntningar, för denna bok är rätt hypad. Jag måste erkänna att jag blev smått besviken, men överlag så tyckte jag om boken!

Karaktärerna var mer än vad man först trodde. De hade ett djup som jag inte förväntade mig. Tredimensionella. Ethan var byggd på ett väldigt trovärdigt sätt, och han var så mänsklig.

Mitt lilla problem låg hon Lena, hon var lite melodramatisk. Men jag antar att hon hade sina anledningar. Fast det fungerade helt enkelt inte för mig!

Världen som Beautiful Creatures utspelar sig i är helt otrolig! Jag gillar verkligen staden och systemet. Det var riktigt intressant att få läsa om den värld där allting utspelade sig i.

Språkmässigt så är det nästan en full pott. Det var väldigt beskrivande, men inte på ett jobbigt sätt. Allting målades upp framför ögonen på en, det tyckte jag väldigt mycket om!

Allt som allt så var boken bra. Den saknade bara det lilla extra.

Plus: Världen. Definitivt. Och de sista 100 sidorna.

Minus: Att det tog lite tid att komma in i den.
Mest intressanta karaktär: Ethan. Han var så realistisk på något sätt. Har sett att folk har klagat på att han var "feminin", men alltså, vem har sagt att män inte kan tänka i samma banor som andra? Tyckte att det bara gjorde Ethan mycket bättre!

Första meningen: Det fanns bara två sorters människor i vår stad.
Betyg: 


Författarna: Beautiful Creatures är Kami Garcia och Margaret Stohls första bok. Författarna har skrivit fortsättningarna på denna serie. De är båda amerikanska författarinnor som även är nära vänner sedan tidigare.

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar