onsdag 29 oktober 2014

Bröderna Grimms Sagor



Titel: Bröderna Grimms Sagor
Serie: -
Författare: Jacob Grimm och Wilhelm Grimm.
Illustationer: Rafaella Ligi
Översättning: Eva Anderasson
Sidantal: 303
Förlag: Bokförlaget Känguru (imprint till Lind & Co) - Tack så hemskt mycket för boken!
Format: Klotband
Publikationsår: Oktober 2014
Språk: Svenska
----------

Handling: Detta är en samlingsvolym som innehåller femton av bröderna Grimms berättelser. Dessa sagor är nu anpassade för yngre läsare. 

Många av berättelserna i denna bok vänner se flesta igen, som Snövit och de sju dvärgarna, Hans och 
Greta, Törnrosa, Rapunzel och Rödluvan. Det finns även sagor som inte är lika kända, men minst lika bra!

Åsikter: Det första jag måste kommentera är de extremt vackra illustrationerna!


Åh vad denna bok är fin. Det kan ni se på bilderna i inlägget med. Det är så färgglatt och bara
underbart! 

Jag trodde att jag hade läst de flesta berättelser, men i denna bok fanns det några som jag inte kände igen alls, där i bland De utdansade skorna. 



Det var en riktigt mysig läsning, denna bok är perfekt om man har småbarn! Jag läste den högt för mitt kusinbarn, hon älskade den. Bröderna Grimms Sagor fungerar även för oss som är lite äldre, men som fortfarande är unga till sinnet. 

Plus: Att nostalgi! Det var riktigt kul att läsa alla berättelser man läste när man var liten och precis hade lärt sig att läsa.

Minus: Det finns lite sexism. Ingenting förvånande dock, och inget som man regagerar sådär jättemycket på om man inte är insatt. Men jag är inte förvånad som sagt över att det fanns sådana inslag, det är trots alls gamla berättelser. Men känner ändå att det drar ner betyget lite grann.

Mest intressanta karaktär: Ehmm... Alla? 

Första meningen: "Snöflingorna virvlade ner från himlen" - Första meningen i första berättelsen, Snövit och Rosenröd.

Betyg: 

Tidigare böcker i serien: -

Författarna: Bröderna Grimm var två tyska språkforskare som är mest kända för att de samlade ihop folksagor och bearbetade dem. Många av dessa räknas till de stora klassikerna.

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar