fredag 3 oktober 2014

De Odödligas Hunger

OBS: Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Titel: De Odödligas Hunger (org. The Eternity Cure)
Serie: Edens Blod #2
Författare: Julie Kagawa
Sidantal: 432
Förlag: Harlequin - Tack så hemskt mycket för boken!
Format: Häftad (Danskt Band)
Publikationsår: 2014 (org. 2013)
Språk: Svenska

Handling: Odödlighet varar för alltid. Eller det var det Allison trodde. Hon har dött för att överleva, blivit utkastad från Eden och blivit separerad från den hon höll av. Men Allie kämpar på genom att söka efter sin skapare, Kanin. Han har blivit tillfångatagen och det är Allies uppgift att finna honom, då hon är skyldig honom sitt liv. Med hjälp av oväntade kompanjoner försöker hon finna Kanin och rädda honom från den galne Sarren.

Till slut kommer hon tillbaka till sin hemstad, där en upptäckt hotar existensen för både människor och vampyrer, och hur framtiden ska utspela sig, är upp till henne.

Åsikter: För det första: W.O.W, för det andra: Herregud, för det tredje: Hur kan man sluta en bok så?
Men nu ska jag lugna ner mig lite och skriva lite mer ordentligt och utförligt.

Vampyrböcker är inte riktigt min grej, en gång i tiden var de typ det bästa som fanns. Men nu är jag mer likgiltig när det kommer till sådana böcker. Julie Kagawa har dock lyckats fånga mitt hjärta. Hon har byggt upp en fascinerande värld med bra karaktärer.

En sak i taget nu; I denna bok utvecklades karaktärerna något enormt. Många frågor man hade besvarades, men samtidigt så dök fler upp. Det är dock inget negativt!

På ett sätt hade denna bok någorlunda lugnare tempo än den föregångna, men med tanke på hur mycket det var som hände så gör det inte så mycket. Historien hade blivit för komplex om allt rappade på.

Precis som med De Odödligas Regler så flöt storyn på. Det fanns dock några tillfällen som kändes lite svackiga.

Summan av kardemumman så njöt jag verkligen av denna bok. Älskar den blodiga och grymma miljö och de otroliga karaktärerna.

Plus: Familjerelationerna!!! Jag blev positivt överraskad av fader/dotter-relationen som togs upp av Kanin och Allie. Även syster/bror-relationen. Tycker om hur man automatiskt blir familj om man har samma skapare och att man kan känna av varandra och hålla reda på den andra. Ett väldigt intressant koncept som jag gärna vill läsa mer om!

Minus: Det känns tyvärr lite som att hela "Sarren ställer till det och sedan blir bemött och flyr och sen förvärrar allt"-situationen upprepades ett par gånger för mycket. Jag förstår att man som författare vill visa hur svårt det är att besegra någon så grym som han är, men själva händelserna kändes allt för lika varandra, sorgligt nog.

Mest intressanta karaktär: Tänker hålla fast vid min Kanin. Japp japp japp. Har gått och blivit lite förälskad i honom. Jag fullkomligt älskar hur mycket han utvecklades i denna bok, så mörk men inte lika mysterisk längre. Kanin är så mänsklig, men ändå inte. Älskar hur han är lite i bakgrunden, men ändå har en dominerande aura.

Men Schakalen kommer som en stark tvåa! Trodde aldrig jag skulle tycka om honom lika mycket som jag gör nu. Han är ju egentligen ond, men så bra skriven!

Första meningen: Jag kände blodlukten så snart jag klev in i rummet.

Betyg: 


Tycker som sagt mycket om den, så den förtjänar 4.5 stjärnor!

Tidigare böcker i serien:
1. De Odödligas Regler

Författaren: Julie Kagawa är författaren bakom den bästsäljande Iron Fey-serien. Hon är från 
Kalifornien och är nu bosatt i Kentucky, USA. Hon har blivit hyllad för hennes rika världar som hon byggt upp. Edens Blod är hennes senaste serie, där första boken även har en chans att bli filmatiserad.

// L


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar