tisdag 25 november 2014

Främlingen

Titel: Främlingen
Serie: Outlander #1
Författare: Diana Gabaldon
Sidantal:  733
Förlag: Bookmark Förlag- Tack så hemskt mycket för boken!
Format: Storpocket
Publikationsår: 2014, jubileumsutgåva.
Språk: Svenska

Handling: Efter andra världskriget reser Claire Randall till Skottland för att återupptäcka  varandra igen efter krigets hemskheter. Claire påverkas av magiska krafter där och dras in i häxringen. Hennes tidsresa har nu börjat. Claire är en främling i 1743 i Skottland. Hon dras in i kriget mellan de skotska klanerna och den engelska kungamakten. Hon möter Jamie Fraser efter att ha blivit tillfångatagen, och de klickar. Passionen växer sig starkare samtidigt som Claire inser att hon måste välja mellan honom och hennes tid.

Åsikter: Jag var medveten om att det fanns en kritikerhyllad TV-serie till dessa böcker. Men jag har aldrig tittat på den. Så hade egentligen inga större förväntningar, ville helt enkelt bara läsa denna bok efter att ha hört talas om tv-serien.
WOW.
WOW.
WOW.






Alltså denna bok, den var hur bra som helst! Älskade praktiskt taget allt. Trots sin stora volym kändes det inte alls som att det var så pass många sidor. Man flög igenom den. Det finns nämligen väldigt många tegelstenar som egentligen kan förkortas, men så var inte Främlingen! Jag förlorade mig helt och hållet i denna värld.

Som en älskare av böcker som utspelar sig i andra tidsepoker så var jag tvungen att läsa denna bok, jag ångrar mig inte! Älskar allt som har olika aspekter gällande historien. Jag blev nog mest kär i miljön och tiden som allting utspelade sig i. Man fick verkligen utforska skillnaderna mellan dåtiden och nutiden. Hur man klarade sig och hur et var för en som Claire att anpassa sig och försöka leva efter deras standard. Det var minsann riktigt intressant att få allting ihopkastat och jämfört.

Detta var definitivt en väldigt bra läsupplevelse. Det märktes verkligen att författaren hade lagt ner tid på att bygga upp karaktärerna. Även om de hade sina brister så var det mer av en del av dem än ett dåligt skrivande.Det fann givetvis då jag ville slå till Jamie för han var så nonchalant och överseende med typ allt, och stunder då jag himlade med ögonen till Claires uppnosighet. Men trots det så var de så välskrivna så egentligen så var det nästan bara ett plus.!




Plus: Tidsepoken. Gillar som sagt allt som har med olika tider att göra!

Minus: Jamies attityd vid vissa stunder.

Mest intressanta karaktär: Claire. Hon var egentligen bokens höjdpunkt.

Första meningen: Vid första anblicken var det ingen trolig plats för försvinnanden.

Betyg:

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar