måndag 17 november 2014

Jag ger dig solen



Titel: Jag ger dig solen (org. I'll give you The sun)
Serie: -
Författare: Jandy Nelson
Sidantal: 384
Förlag: Gilla Böcker - Tack för exemplaret! 
Format: Danskt Band
Publikationsår: nov 2014 (org sep 2014)
Språk: Svenska
----------
Handling: Tvillingarna Jude och Noah är så olika som man kan bli, men ändå bästa vänner. Noah föredrar att skissa och leva i konstens värld, men Jude älskar att kasta sig in i den verkliga världen. Alla älskar Jude, ingen vill vara med Noah. Men sen dyker Brian upp, Brian som får Noah att känna många saker. Trots denna nyfunna lyckan slås tvillingarnas liv i spillror då en tragedi händer. Allt förändras.

Tre år senare så har tvillingarna ingen kontakt längre. Båda har blivit isolerade. Jude försöker ställa allt till rätta, och på kuppen vänds deras liv upp och ner igen.

Åsikter: Jag vet inte vart jag ska börja. Karaktärerna? Språket? Miljön? Omslaget? Så himla mycket att välja mellan. Men vi kan börja med att beundra omslaget, visst är den härlig? Det är en sådan exotiskkänsla över den.

Men nu ska vi gå in på det goda, nämligen bokens innehåll. 

Jag ger dig solen kan vara en av de bäst skrivna ungdomsböckerna jag läst på väldigt länge. Allt fungerar. Språket är uttrycksfullt, men även nyanserat och målande. Man märker verkligen att författaren hade an baktanke bakom varje metafor, varje liknelse, praktiskt taget varje mening. Allt användes på ett sådant passande sätt. Metaforerna stärkte scenerna och fyllde boken med mer känsla.

Karaktärerna är så väl skrivna. Jude och Noah måste vara de mest förstörda och komplexa karaktärerna jag läst om på ett tag. Jag absolut älskar det. 

Författaren har greppat detta med glädje och sorgsenhet så väl. De båda går hand i hand, och det visas tydligt i denna bok. 

Nej jag fullkomligt älskar denna bok! 

Plus: En ordentlig, och inte överdriven, representation av en relation i HBTQ-kretsen. Det är inte ofta sådana relationer blir uppmärksammade på bra sätt. Så det var extremt härligt att få se en sådan naturlig representation. 

Minus: Jag kan helt ärligt talat inte komma på någonting just nu...

Mest intressanta karaktär: Noah. Vill bara krama om honom.

Första meningen: Det är så här allt börjar.

Betyg: 

Författaren: Jandy Nelson är en amerikansk författare. Nelson är en litterär agent, men hon debuterade med Himlen börjar här, en kritikerhyllad bok. Denna bok är hennes andra roman.


// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar