tisdag 16 december 2014

Guldkompassen

Titel: Guldkompassen
Serie: Den Mörka Materian #1
Författare: Philip Pullman 
Sidantal: 384
Förlag: Natur och Kultur
Format: Pocket
Språk: Svenska 

Handling:  Hjältinnan är den intelligenta men något krångelbenägna 11-åringen Lyra Belacqua, som kanske till och med håller universums öde i sina händer. Allting börjar när hennes farbror, lord Asriel, återvänder till England med berättelser om mysterier och faror och upptäckten av ett ställe nära Nordpolen där man genom norrskenet kan ana en annan värld. Kanske är barriären mellan olika universa av någon anledning förtunnad här? Lyra är snart indragen i ett nervpirrande äventyr, vilket innefattar skumma vetenskapsmän som gör fruktansvärda experiment med kidnappade barn, den charmfulla, sköna och olycksbådande mrs Coulter (är det hon som kidnappar alla barnen?), intelligenta isbjörnar pansarbjörnar, strider mot legohärar i polarmörker, vänskapligt sinnade häxor och deras motsats, och så: alethiometern, guldkompassen, en magisk sanningsmaskin. Lyra inser till slut att utgången av hennes äventyr kan innebära mer än liv eller död för henne själv. 

Åsikter: Boken utspelar sig i en värld som verkligen liknar våran. Skillnaden är att alla människor, har sedan urminnes tider, fötts med en Daimon vid sin sida. Men annars är det som det var, i 1800-talets Europa.

Denna bok har legat och skräpat i min bokhylla, jag vet inte hur länge. Har velat läsa denna, men aldrig riktigt haft den i åtanke när jag väljer bok. Men nu, efter all tid bestämde jag mig för att ta tag i det!

Jag tyckte att det var väldigt lätt att hänga med i boken banor. Alla teologiska, politiska och etiska skildringar var riktigt intressanta. Pullman har verkligen byggt upp en komplex värld med övernaturliga element.

Det är en modern saga, en kamp mellan det goda och det onda, men med en massa gråskalor. Men även det oskyldiga barnet som ovetandes ska vara världens frälsare. Lyra drogs in i maktspelet utan något riktigt val. Hon är en envis liten unge, helt perfekt huvudkaraktär med andra ord.

Boken var bra, den fungerade för mig. Men jag tror nog att jag hade uppskattat den lite mer om jag hade varit mindre sjuk, och kanske litet yngre, Men eftersom jag baserar allt från gången jag läste den så får den tyvärr inte full pott. Trots det är denna bok långt ifrån dålig, den är så välskriven och bra uppbyggd.

Plus: Komplexiteten i världen och hur teologin blandades med allt.

Minus: Det kändes stundvis som relationerna bara hoppade fram. Man fick aldrig veta när eller hur de fastnade för varandra, det kom lite från ingenstans.

Mest intressanta karaktär: Iorek!

Betyg: 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar