söndag 14 december 2014

Uppstigandet

Titel: Uppstigandet (org. Dove Arising)
Serie: The Dove Chronicles #1
Författare: Karen Bao
Sidantal: 304
Förlag: Modernista - Tack för boken! 
Format: Inbunden
Publikationsår: 2015
Språk: Svenska (org. Engelska)

Handling: Phaet Theta, en femtonåring som har levt hela sitt liv på månen. Efter att hennes pappa dog blev hon återhållsam och yttrade sällan några ord. Hon sköter växterna i ett av växthusen med sin bästa vän. 
Regeringen har hård koll och kontroll på sina invånare, och en dag arresteras Pahets mamma, med anledning som att mamman bar sjuk och skulle behandlas hos Medicin.

Phaet tvingas gå med i militären, som övervakar baserna på månen och skyddar dem mot attacker från de Jordbundna. För att rädda sina syskon och fria sin mor går hon igenom en tuff utbildning, men på sin sida har hon topprekryten Wes. Dock börjar Phaet inse att allting inte stämde med hennes mammas arrestering. Det finns hemligheter överallt som kan ändra allt hon trodde var sant.

Åsikter: Detta är Karen Baos debutroman. Med tanke på att det är den första boken författaren skrivit så är den bra! Jag hade knappt några förväntningar, men den var ändå förvånansvärt imponerande.

Storyn gick fram snabbt och det kändes inte utdraget. Många böcker i liknande genrer har stunder där det känns som författaren vill förlänga boken, eller händelsen, onödigt mycket. Detta upplevde jag inte med denna bok. Jag tyckte nästan att det gick fram lite väl snabbt ibland, jag personligen skulle vilja ha mer. Men tror att man skulle uppfatta boken som utdragande ifall det var så.


Det märktes att det var en debutroman. Det fanns nämligen lite språkliga grejer som kan indikera att det var en. Kanske är det författarens riktiga språk, kanske var det en nybörjargrej. Jag tyckte nämligen att det fanns rätt knasiga adjektiv och beskrivningar av saker. Många grejer krävde en naturvetenskaplig förståelse, som till exempel "mitokondireaktivitet", som nämndes vid ett tillfälle då Phaet var väldigt trött. Det var inga stora grejer, ingenting jag stör mig på rent så, men tyckte att ibland kändes det opassande och slumpmässigt.


Phaet var en komplex karaktär, och det älskade jag. Samma gällde Wes. Tyvärr tyckte jag att Umbriel, Ariel, Io, Eri och några fler var lite endimensionella. Fast tror inte att man kan trycka ner hur mycket information som helst i en bok. Kanske för man reda på lite mer om dem sen!

Plus: Samhället på Månen och dess historia. Det var väl genomtänkt och lätt att förstå.

Minus: Det fanns något engelskt slang här och var, inte något jag personligen finner attraktivt. Men annars var det nog Phaets bakgrund. Månens historia förklarades väl, och man förstod rätt snabbt. Men Phaets kändes så rörig. Det kan ha varit för alla likadana namn.

Mest intressanta karaktär: Nash, vill gärna veta mer om henne.

Första meningen: Umbriel säger att anledningen till att jag har så bra hand med växter är att jag är lika tystlåten som de.

Betyg: 


Författaren: Karen Bao är en Amerikansk författare. Hon studerar för tillfället miljöbilsguide i New York. Detta är hennes debutroman som hon började skriva på när hon var skjuten.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar