lördag 24 januari 2015

Den Skarpa Eggen | Jag är den sista juden: Treblinka



Titel: Den Skarpa Eggen (Den Mörka Materian #2)
Författare: Philip Pullman
Sidantal: 312
Språk: Svenska
----------
Handling: Lyra hamnar i en värld som plågas av själsslukande vålnader. Där träffar hon Will som vid sina 12 ynka år redan har ett mord på sina händer. Deras öden är sammanslutna, och tillsammans ger de sig ut för att söka efter ett föremål som många skulle döda för att äga.

Åsikter: Denna bok tycker jag är mycket bättre än den förra! Det var fräscht och uppfriskande med att ha en så pass viktig karaktär som Will som kunde bidra med ett nytt perspektiv. Gillade verkligen hur Lyra och Wills relation utvecklades under bokens gång. Det var kul att få se Lyra ur någon annans ögon. Jag gillade även hur Pan och Will blev vänner, och hur Lyra reagerade på det. 

Boken var mycket trevlig med en bra uppsättning av karaktärer. Storyn var bra, dock lite förvirrande. Men jag älskar hur olika fysikteorier osv presenterades i boken och hur alla världars teologier fungerade i relation till varandra. Handlingen var väldigt bra, och trovärdig. Vilket jag saknade i den förra boken.

Nu är min enda fråga: Vad i hela friden är Mrs Coulters motiv?

Betyg: 
_________________________________________________________________



Titel: Jag är den sista Juden: Treblinka
Författare: Chil Rajchman 
Sidantal: 137
Språk: Svenska
----------
Handling: År 1942 deporteras Chil Rajchman och hans syster till Treblinka, ett förintelseläger. Detta är Chils historia om hur han överlevde tack vare list, tur och slumpen och hans erfarenheter av sina tio månader på Treblinka.

Åsikter: Denna bok är hjärtskärande. Det är en hemsk historia. 
Detta är inget litterärt mästerverk, men det var ändå i get jag förväntade mig. Tyckte om boken och dess budskap. Den var lagom tjock för en sådan typ av böcker. Bilderna var informativa och gripande. Hela boken var gripande.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok riktigt. Det är en sådan grej man borde läsa för att förstå hur jag känner.

Betyg: 


// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar