torsdag 12 februari 2015

Eleanor & Park

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell 
Sidantal: 330
Förlag: Berghs Förlag - Tack för exemplaret!!
Format: Danskt Band
Publikationsår: 2014 (org. 2012)
Språk: Svenska (org. engelska)

Handling: Eleanor, en smått överviktig, rödhårig och underlig tjej börjar på en ny skola. Hennes ankomst förändrar Parks alldagliga tillvaro, från och med den dagen hon hamnar brevid honom på bussen till skolan. 

Eleanor är annorlunda, men snart så finner sig Park att tycka hon är fantastisk. De fungerar tillsammans. 

Åsikter: De har varit väldigt mycket hype över denna bok. Jag kan inte säga att den tog mig med en storm, men den gjorde mig inte besviken! Tror att om jag inte hade haft så höga förväntningar så hade jag nog gillat den mer. Men som sagt: den gjorde mig inte besviken över huvud taget.

Rainbow Rowell har ett väldigt bra språk. Det flöt på och man hängde alltid med i svängarna. På sina sätt och vis var det simpelt, men ack så uppfriskande. Jag flög igenom hela boken. Tempot var perfekt. Tog mig bara några timmar att läsa den, så pass infångade och välskriven var den.

Språket var lättsamt, men det var stundvist inte temat. Men författarinnan får det verkligen att fungera. Hon blandade in komplexa relationer med karaktärer med olika tillvaron. På något sätt lyckades nästan alla få något djup.

Karaktärerna var alltså underbara. Älskade hur någon som ändå bryter normen som Eleanor var en av huvudkaraktärerna, utan att skildras på ett sådant sätt som många överviktiga görs i media. Hon var hur bra som helst. Samma gäller Park, han var inte denna allt för typiska asiat som syns överallt. Han och Eleanor var mänskliga, precis som det ska vara. Deras utseenden definerande inte dem, eller skildrade dem på ett negativt sätt.

Allt som allo tycker jag ändå väldigt mycket om boken. Detta är en bok jag skulle rekommendera att man läste om man kände för en contemporary med lite inslag av allvarliga situationer. 

Plus: Att det inte blev stereotypiska och platt. 

Minus: Hmm... Förmodligen att man inte fick se en mer utvecklad bild av Eleanors familj.

Mest intressanta karaktär: Eleanor!

Första meningen: XTC lyckades inte överrösta idioterna längst bak i bussen.

Betyg: 

//L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar