måndag 16 februari 2015

Korsad






Titel: Korsad  (org. Crossed)
Serie: Matchad #2
Författare: Ally Condie
Sidantal: 364
Förlag: Rabén & Sjögren  - Tack för exemplaret! 
Format: Kartonnage
Publikationsår: 2013 (org. 2011)
Språk: Svenska (org. Engelska)

Handling: Cassia befinner sig i de yttre provinserna. Hon försöker hitta sin kärlek, Ky, som blivit deporterad till fronterna. Han är dömd till att dö. Men snart så står det klart att Ky har flytt, och Cassia följer efter. 

Cassia tvingas ifrågasätta det lilla hon vet om världen. Och när Ky håller hemligheter och viktig information från henne blir situationen inte bättre. Men Cassia är beredd att offra allt för Ky. Frågan är om han också är det... 

Åsikter: Jag har hört väldigt skilda åsikter när det gäller denna bok. Men framför allt har jag hört att folk har blivit besvikna. Det är ingenting jag personligen kan hålla med om. Korsad är en mellanbok, de är oftast inte fyllda med mycket action och dylikt. De finns där för att utveckla karaktärerna och bygga upp världen lite smått. Så därför har jag inte några negativa känslor, var medveten om innan att den inte skulle vara den bästa boken i serien.

Som sagt är detta mellanboken. Man saknar lite action. Men den första boken hade ungefär samma tempo skulle jag vilja säga, och det fungerade finfint. Denna är bara en aning segare, men det gör ingenting.


Precis som i förra boken är språket poetiskt och fint. Man sugs snabbt in i det och det är lätt att följa med. Det är nästan språket som piffar till allting. Man måste läsa boken för att förstå. Men jag älskar hur poesi tar en sådan stor plats. Det är en kontrast mot den sterila världen, och det gillar jag väldigt mycket!


Så även om boken är lite seg och inte har det högsta tempot så tycker jag definitivt att dem är värd att läsa.


Plus: Hur fruktansvärt stark Cassia är. Hon anpassar sig efter situationerna men beller samtidigt sin moral och sina värderingar. Det var rätt mäktigt hur hon snabbt tog sig an vildmarken, trots hon hade bott under Samfundets kontroll hela livet.

Minus: Jag har ännu inte riktigt försått vad en anomali är. Vet att en avvikelse är en form av brottsling, men har ingen aning om vad anomali är... Sen så var det stundvis lite för mycket av "Cassia Cassia Cassia" från Kys sida och "Ky Ky Ky" från Cassias. 

Mest intressanta karaktär: Xander!!! Trots han knappt var med så har han fångat mitt hjärta och intresse. Men tyckte även att Indie var rätt häftig.

Första meningen: Jag står i en flod.

Betyg: 

Tidigare böcker i serien:

2 kommentarer :

  1. Åh! Gillar hur du har första meningen med i din recension! Riktigt klyftigt. :)

    Åh, hoppas det inte blir för jobbit att ta sig igenom, annars har du ju Shmoop. ;) Men går du på gymnasiet då? :)

    Bra att det är så varierat! Tror typ att det är den svåraste frågan ever typ, ahah! Jag kollar på så otroligt många serier så det är svårt att säga vilken som är min favorit.. Men kan säga att jag gillar The Fosters, Greys Anatomy, How To Get Away With Murder, Criminal Minds, Pretty Little Liars väldigt mycket (har säkert flera men kommer inte på några just nu). Och du måste kolla på ABC Family, super mysiga serier måste jag säga. :) Vad har du för favoritserie(r)?

    Kram
    Anika

    SvaraRadera
  2. Verkligen intressant! :)
    Nämen. Jag gick också naturvetenskap på engelska! Vilket gymnasie? :)
    DEN MÅSTE DU SE PÅ! Otroligt bra serie. :D
    Ska verkligen kolla in de!! Har haft de på listan ett tag. ;)
    Favoritbok?

    SvaraRadera