måndag 2 februari 2015

Slända i Bärnsten

Titel: Slända i Bärnsten (org. Dragonfly in Amber)
Serie: Outlander #2
Författare: Diana Gabaldon
Sidantal: 798
Förlag: Bookmark Förlag - Tack för exemplaret! 
Format: Storpocket
Publikationsår: 2014, jubileumsutgåva. (Org. 1992)
Språk: Svenska (org. Engelska)

Handling: Claire gav upp allt för Jamie, sin kropp och själ. Hon älskar honom mer än något annat, fortfarande. Tillsammans tar de sig till Frankrike för att rädda Skottland från dess undergång.  Målet är att hindra Bonnie Prince Charlie att få pengar till fälttåget mot engelsmännen. De tvingas kämpa för sin kärlek, men även sina liv.

Åsikter: Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, för har väldigt många känslor just nu. Så vi kan dissikutera det mest uppenbara: omslaget.

Kan inte säga det nog, men oj vad dessa böcker är fina! Riktigt vackra, älskar att se dem i min bokhylla.

Men även om utsidan är så underbar, så är det trots allt insidan som räknas.

När jag först öppnade boken fick jag en lite chock. Var nämligen osäker på att det var rätt bok, men så snart man kom in i den så fick man reda på hur allt hängde samman med den förra boken och karaktärerna. Jag blev ännu en gång kär.

Personligen så tycker jag att dessa böcker är mer av den historiska fiktionen än den romantiska. Det är för att författarinnan målar upp alla olika miljöer på ett sådant bra sätt. Allt från det franska hovet till landsbygden i Skottland. Det är så himla perfekt. Ibland kan det bli för mycket av det ena eller det andra, men i denna bok tyckte jag att det var en sådan bra balans mellan story och historisk fakta.

Sen så måste jag ge Gabaldon en eloge för hennes tidsresande och hur de fungerar. Det är väl uppbyggt och genomtänkt.

Men nu till själva storyn. Oj. Oj. Oj. Wow. Wow. Wow. Vet inte hur ofta jag satt och bara flög igenom boken, för den var så bra! Språket var underbart och det flöt på utan tråkiga mellanspel och hack. Det var så komplext och karaktärerna fick möta riktiga dilemman och man fick se hur deras kunskaper om framtiden påverkade allt.

Och slutet, vilken cliffhanger!

Plus: Alla komplexa karaktärer och deras utveckling.
Minus: Kan helt ärligt talat inte komma på något jusst nu.
Mest intressanta karaktär: Claire, som vanligt. Hehe.
Första meningen: Roger Wakefield stod mitt i rummet.

Betyg:

Tidigare böcker i serien:
1. Främlingen

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar