söndag 8 mars 2015

Bokrelaterade frågor #4

Jag hoppas verkligen ni finner dessa intressanta, för jag tycker det är kul att svara på dem. Detta är alltså del fyra av X där jag svarar på bokiga frågor!

----------

16. Gör du hundöron?
Sällan, VÄLDIGT sällan. Kan hända att jag gör det i en biblioteksbok (oops) men annars aldrig. Fast brukar lämna böckerna öppna, nedvända mot underlaget. Det är ju nästan värre.

17. Skriver du i dina böcker?
Haha, nej! Förstår varför man skulle göra det, men känner att jag bara skulle förstöra min egna läsupplevelse genom att distrahera mig själv med anteckningar osv. Om det är något så pass stort så kan jag markera med post-it!

18. Inte ens i skolböcker?
Alltså om man menar skolböcker som i tex matteboken eller historieboken så är det fortfarande nej. Markerar ut sidor med knasiga grejer och skriver på post-it-lappen! Fast i matteboken kan jag ringa in de uppgifter jag har kvar. Men om man menar skolböcker som i böcker man läser i skolan, som uppgift, så är det fortfarande ett nej.



19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa i?
Oj. Det beror på. Jag tror jag är rätt öppen när det gäller vilket språk man ska läsa på. Har ingenting emot att läsa svenska översättningar. Folk klagar på att "man tappar så mycket av språket" när man läser en översättning, men jag tror att de som översätter faktiskt fångar berättelsens hjärta och författarens språk. Är det en bok som jag gillade så pass mycket kan jag läsa den på originalspråket också, och då brukar jag faktiskt föredra när den är på engelska, men tycker ändå inte mindre om att läsa översättningar!  Dock, ibland har jag mina böcker som jag MÅSTE läsa på engelska. Game of Thrones är en av dem.

20. Vad får dig att älska en bok?
Hållbar handling med trovärdiga karaktärer och givande språk!

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar