söndag 15 mars 2015

Sjöfararna

Titel: Sjöfararna
Serie: Outlander #3
Författare: Diana Gabaldon
Sidantal: 1045
Förlag: Bookmark Förlag - Tack så mycket för exemplaret! 
Format: Storpocket
Publikationsår: 2014 (org 1994)
Språk: Svenska (org. Engelska) 

Handling: Claire har återvänt till sin egen tid, och hon är gravid. När hon föder sin dotter, Brianna, återupptas hennes forna äktenskap till Frank Randall. Men flickan är sin far Jamies riktiga dotter, hon är otroligt lik honom på alla rätt och vis. Då Brianna är en konstant påminnelse för Claire om Jamie, svalnar aldrig hennes kärlek för honom. Aldrig. Detta leder till att Claire får reda på att Jamie kan ha överlevt slaget vid Culloden och hon gör nu allt i sin makt för att åter se honom igen.

Åsikter: Jag trodde böckerna skulle bli sämre och sämre, för det är så det kan bli med långa serier med tjocka böcker. Men icke sa Nicke. OJ vad den var bra!

Den är dock en bjässe. Så det tog tid att läsa den. Men den var så bra! Språket, miljön, historien, konceptet, ALLT.

Precis som med de andra böckerna så märks de hur väl Gabaldon vet om de historiska händelserna och miljön. Hon har verkligen lyckats med sin research. Boken är skriven på ett trovärdigt, men framför allt troget, sätt. Visst är den väldigt tjock med många beskrivningar, men personligen så älskar jag det. Det hjälper en verkligen att se den stora bilden och verkligen förstå alla komplexa rörelser. 

Denna bok är mer än bara romantiken. Den handlar om lojalitet, familj, politik och en väldans massa mer! Så många känsloaspekter har vävts samman i denna bok (och de förra) och verkligen gjort detta till en emotionell resa. 

Jag var dock lite orolig över hur författarinnan skulle lösa problemet med att Claire och Jamie inte setts på 20 år. Men hon skötte det hur bra som helst. Under första halvan av boken följde man Jamies äventyr, och jag älskade varje ögonblick. Men mer än något annat så kunde jag knappt hålla mig för att Jamie och Claire skulle återförenas. Och när de väl gjorde det, WOW.

I andra halvan så fick man många nya miljöer. Jag kunde verkligen föreställa mig hur båten vaggade, eller hur bergen såg ut och hur Västindiens stränder var. 

Diana Gabaldon har en förmåga att skriva chockerande och stora cliffhangers! Alla böcker har avslutats på ett sådant sätt att man sitter med spänning i väntan på att läsa nästa. 

Plus: Hur välskriven boken var!

Minus: Självaste "Res"-delen var lite utdragen. Men det var inte så farligt! 

Mest intressanta karaktär: Jamie.

Första meningen: Han var död.

Betyg: 


Tidigare böcker i serien:

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar