onsdag 11 mars 2015

Utvald

Titel: Utvald (org. Reached)
Serie: Matchad #3
Författare: Ally Condie
Sidantal: 493
Förlag: Rabén & Sjögren - Tack så hemskt mycket för exemplaret! 
Format: Kartonnage
Publikationsår: 2014 (org. 2013)
Språk: Svenska (org. Engelska)
Denna recension kommer innehålla spoilers från tidigare delar. 

Handling: Revolten har fört en tyst kamp för den fria viljan mot Samfundet under flera decennier. Det de vill är att mö Nissan bli fri igen, och det har de försökt uppnå genom tysta metoder. Men nu är den tiden över. Revolten är redo att göra sin stora entré och krossa Samfundet, en gång för alla. Och mitt i smeten befinner sig Ky, Cassia och Xander. 

Åsikter: 
Den sista och avslutande delen är här. Wow vilken resa det var! 

Jag har i de andra böckerna inte haft några större förväntningar då jag hört blandade åsikter om denna serie. Men kunde inte låta bli att ha lite högre förväntningar på denna bok. Och jag blev inte besviken.

I denna bok introducerades ett nytt perspektiv, nämligen Xanders. I den första boken i serien var det endast ur Cassias perspektiv, i andra var det växlande mellan Cassia och Ky. Men nu i den avslutande delen var Xander en stor del av hela kompotten. Jag älskade det! Mitt enda problem var att stundvis var berättarrösterna lite väl lika. Hade svårt att skilja dem åt. Så fick gå tillbaka ibland för att kolla vems perspektiv jag faktiskt läste ur.

Tempot var riktigt bra. Som med alla böcker var det smått segt i början. Men när man väl kommit in en bit så kunde jag inte slita bläddra. Pusselbitarna började foga samman och min hjärna arbetade i högvarv för att förstå det som hände. Hemligheter avslöjades och vävdes in i historien på ett brilliant sätt! Det var dock väldigt komplicerat, men jag gillade det.

Condie har ett sådant fint poetiskt språk. Det flyter på och är så mjukt. Jag är personligen intemycket för poesi, men jag gillade verkligen konceptet genom alla tre böcker med poesiens betydelse och hur det representerade deras liv. Hur stor betydelse det fick. Uppskattar verkligen det fina språket. 

Denna bok var en bra avslutning på en episk dystopi. Jag tyckte att allting knöts samman samtidigt som det lämnades öppna trådar. Rekommenderar denna serie för alla som känner för lite dystopier.

Plus: Hur huvudkaraktärerna egentligen bara hade biroller. De har inte de ledande i denna revolution, utan vanliga människor blandade mitt i smeten. Det var uppfriskande.

Minus: Romansen var inte lika trovärdig.

Mest intressanta karaktär: Xander, som alltid.

Första meningen: Varje morgon när solen går upp och färgar jorden röd tänker jag : Det här kan vara dagen då allting förändras. 

Betyg: 

Tidigare böcker i serien:
2. Korsad

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar