onsdag 27 maj 2015

Mistborn

Titel: Mistborn: Sista Riket 
Serie: Mistborn #1
Författare: Brandon Sanderson
Sidantal: 752
Förlag: Modernista - Tack så jättemycket för exemplaret! 
Format: Inbunden
Publikationsår: 2015
Språk: Svenska

Handling: Under tusen år har växtligheten inte synts till. Aska faller från himlen och nattens mörker sätter skräck i folk. I denna karga och hårda värld styr Överstehärskaren. Det vanliga folket, de som inte tillhör aristokratiska familjer, blir förslavade. 

Överstehärskaren skickar dem som ör dömda till döden till en håla. Kelsier är en överlevare från en av dem. Kelsier har magiska förmågor som egentligen endast aristokraterna behärskar, och han ör ute efter hämnd. Samtidigt dyker Vin upp, en tjej som också besitter dessa magiska krafter. Tillsammans måste de störta detta rike med Överstehärskaren, men först måste Vin behärska sina förmågor.


Åsikter: Jag har hört så mycket om Brandon Sanderson genom åren. Han är enorm på Booktube och inom ungdomslitteraturen. Har alltid varit sugen på att läsa något av honom, men aldrig riktigt tagit tag i det. Men nu har jag äntligen gjort det och jag ångrar det inte alls!

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Ska man ta världen? Karaktärerna? Språket?

Kan lätt sammanfatta det med ett ord: PERFEKT

Språket var väldigt lätt. Det var inga underligheter där, och det gillade jag faktiskt. Brukar tycka om att ha mina fantasy-böcker i ett mer "sofistikerat", men fancy språk. Men förvånansvärt nog så gillade jag enkelheten väldigt mycket. Det fungerade så bra för denna bok.

Boken utspelar sig i en relativt typisk high-fantasymiljö. Men det finns många inslag av steampunk, vilket gjorde detta till en intressant blandning. Hur som helst så tycker jag personligen att det blev jättebra, det var det typiska med en twist. Precis som jag gillar det.

Sanderson är hur bra som helst på att skriva action-scener. Den sista fjärdedelen var fylld av sådana och de var hur bra som helst! Satt på mina tår när jag läste de sista delarna för det var så spännande!

Mistborn: Sista Riket är verkligen en bok jag rekommenderar för alla Fanatasy-älskare. Enda problemet är väl att den är rätt tjock. Men med tanke på det lätta språket så flyger man igenom rätt bra ändå! 

Plus: Allt egentligen!

Minus: Det enda dåliga jag kan komma på är att hypen var så enorm så det höjde mina förväntningar en aning för mycket. Boken mötte dem väldigt bra, men jag hade förväntat mig lite lite mer. 

Mest intressanta karaktär: Vin. Hon är bara allmänt bra och otrolig.

Första meningen: Aska föll från himlen.

Betyg:

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar