lördag 27 juni 2015

Blood of Olympus



Titel: The Blood of Olympus
Serie:
Heroes of Olympus #5
Författare:
Rick Riordan
Sidantal:
528
Format:
Inbunden
Publikationsår:
2014
Språk:
Engelska

Handling:
Sista delen i Percy Jacksons äventyr, med sina demigods-vänner. De är inte ens i närheten av att kunna besegra Gaea, hur ska de lyckas?

Åsikter:
Okej okej här kommer recensionen. Efter flera veckor så kan jag nu ta tag i det och skriva en recension.

Detta är den sista och avslutande delen i Rick Riordans fokus på grekisk mytologi. Sista gången man såg Percy i en bok på detta sätt.

Boken var, precis som med alla andra Riordan-böcker, hur bra som helst! Fyndiga kommentarer och en massa äventyr blandat med verkliga problem. Alla karaktärer är underbara och älskvärda.

Det är så svårt att kommentera något, för mina känslor är lite överallt. Har sett att många är missnöjda över slutet, och jag kan förstå varför. Men jag är ändå nöjd.

Många av dessa karaktärer har varit med mig under flera år och de fick alla sina avslut. Nico hittade äntligen sig själv och fann ett hem, Percy och Annabeth har en ljus framtid, Jason och Piper har en hel värld framför sig, Hazel och Frank kan äntligen göra det de vill göra och uptäcka sig själva, och Leo, älskade Leo har en ny mening med sitt liv.

Farvälen till karaktärerna var inte dramatisk alls, och det fungerade väldigt bra för mig. Hamnade i en bokslump efter jag läste denna bok, och då fick jag ändå inte ordentligt säga hejdå till Percy och Annabeth.

Denna bok är ett måste att läsa, bara för att avsluta serien.

Plus:
Hur det var fokus på de karaktärer som ansågs vara mer ”minor” innan. De fick a plats och gav så många olika perspektiv genom hela boken. Alla olika äventyr var så spännande, och man fick veta så många grejer om dem.

Minus:
Inget kapitel ur Percys perspektiv, hehe. Mitt hjärta vill ha det. Men också hur hela ”Percys greatest flaw”-grejen hanterades. Kändes som man överhypade något som aldrig hände.
 
Mest intressanta karaktär:
Nico

Första meningen:
Jason hated being old.

Betyg:


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar